Chiapudding met mango en framboos

Chiapudding1
Eerst en vooral mijn beste wensen voor het nieuwe jaar, dat 2016 een knaljaar mag worden met in de eerste plaats een goede gezondheid!!! Hopelijk hebben jullie met volle teugen van de feestdagen kunnen genieten en hebben jullie je buikjes heerlijk rond kunnen eten! Ik weet dat het niet gemakkelijk is om overvolle feesttafels te trotseren als je net zoals mij te kampen hebt met verschillende speciale voedingseisen, maar ik ben er zeker van dat het gelukt is om de eettafel met wat eigen inbreng te voorzien! Ik ben benieuwd wat jullie creatievelingen zoal hebben klaargemaakt, dus deel gerust jullie gezonde creaties met mij door een berichtje onderaan de pagina achter te laten! Wegens technische problemen is het me niet gelukt om dit dessertje vorige week met jullie te delen, wat eigenlijk de bedoeling was om als inspiratie te dienen voor jullie nieuwjaarstafel! Helemaal niet erg, want ik kan me voorstellen dat gezonde en simpele gerechtjes nu ook nog meer dan welkom zijn.

Dit eenvoudige en voedzame dessertje heb ik op kerstdag met mijn familie gedeeld, wat een succes is gebleken! Deze chiapudding maak ik slechts met 2 ingrediënten: chiazaad en kokosmelk, simpeler wordt het dus niet! Ik moet wel zeggen dat het niet echt speciaal is zonder er iets van fruit bij te eten, mango of frambozen smaken lekker fris en vormen hier de perfecte zoete toevoeging! Wil je het toch nog iets zoeter – het is tenslotte een nagerecht – voeg dan enkele druppels ahornsiroop toe voor een extra lekkere toets, al vind ik dit zelf niet echt nodig.

Wist je dat chiapudding verder ook op vele andere momenten van de dag gegeten kan worden? Als ontbijt of als vieruurtje bijvoorbeeld! Je hoeft er zelfs niet bijzonder veel van op te hebben om voldaan te zijn en genoeg energie te hebben voor de komende uren, heerlijk healthy superfood dus! Chiazaad is enorm vezelrijk, bevat vele mineralen, proteïnen, en omega-3-vetzuren. In een plantaardig dieet een ideale toevoeging ter vervanging van dierlijke voedingsstoffen! Zelf heb ik niet veel superfoods in huis, ik geloof niet dat je superfoods moet eten om te kunnen spreken van een gezond eetpatroon, maar chiazaad staat wel standaard in mijn keukenkast en heb ik echt al voor zoveel verschillende dingen gebruikt! Het is zo’n veelzijdig wonderzaadje waar ik ondertussen niet meer zonder zou kunnen, denk maar aan veganistische eitjes, dikmiddel voor confituur en nu deze chiapudding!

Chiapudding2

Voor 8 miniporties of 2 grote porties:

4 el chiazaad

250 ml kokosmelk

evt. enkele druppels ahornsiroop

mango en frambozen (uit diepvries werkt ook)

Hoe ga je te werk?

Meng melk en chiazaad grondig door elkaar. Zet een nacht – of ten minste +- 4 uur – in de frigo, in een luchtdichte pot. ’s Anderdaags hebben de chiazaden het vocht van de melk opgenomen en krijg je een lekker smeuïge pudding. Voeg een zoetstof toe indien gewenst – ik zou dit wel aanraden als je bijvoorbeeld geen kokosmelk gebruikt.

Als versiering kan je verschillende soorten fruit gebruiken. Ikzelf ben voor mango en framboos gegaan, wat ik een perfect geslaagde smaaktoevoeging vind! De mango heb ik simpelweg gemixt tot een soort saus. De framboosjes heb ik eerst even warm gemaakt in een steelpan zodat ze als vanzelf een coulis vormden, even laten afkoelen en klaar. Presenteer in kleine glaasjes of zoals je zelf het liefste hebt! Laat het je smaken!!

Chiapudding3

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s