Zwarte rijstpudding met kaki en avocado

Op zoek naar een gezond en makkelijk alternatief voor een dessertje of als ontbijt? Dit is zeker iets wat je moet proberen! Deze zwarte rijstpudding is supervoedzaam en multi-inzetbaar. Ik heb het al letterlijk bij elke maaltijd gegeten: als ontbijt met stukjes kaki, als lunch met avocado en stukjes kip, als dessertje na een drukke dag, en ga zo maar door… Lijkt me zelfs een leuk idee om op het kerstmenu te zetten, daar denk ik nog even over na!IMG_2007

Zwarte rijst is niet echt gekend bij ons, vooral in Azië wordt deze rijst veel gegeten. Deze rijst wordt ook wel ‘verboden rijst’ genoemd omdat vroeger in het oude China enkel de keizer ze voorgeschoteld kreeg en de gewone burgers niet. Verder is zwarte rijst ‘volkoren’ wat wilt zeggen dat ze nog steeds veel van zijn voedingswaarden bezit, terwijl dit bij gewone witte rijst niet meer het geval is. Zo zitten deze korrels boordevol eiwitten, ijzers en antioxidanten. Naast een natuurlijke bron van vezels, hebben ze ook een lage glycemische index wat erop wijst dat de koolhydraten slechts traag afgebroken worden in glucose, wat op zijn beurt zorgt dat je bloedsuikerspiegel relatief stabiel blijft en je niet met energiedipjes te maken krijgt. Ik ben niet zeker waar je zwarte rijst allemaal kan verkrijgen, maar in de meeste supermarkten en natuurwinkels ligt het ongetwijfeld in de rekken. Een aziatische winkel is anders ook zeker een bezoekje waard!

Kaki – of persimmons – is een vrucht die dit seizoen in elke winkel te vinden is. Wanneer ze rijp zijn, zijn ze lekker zoet en superlekker bij havermoutpap of bij deze zwarte rijstpudding! Ik heb ze ook al vaak gebruikt in plaats van mango in mijn mango – en banaanontbijtkoeken, jummie! Kaki’s zijn vooral een bron van vitamine A en C, als je ze af en toe eet tijdens koude winterdagen, kan dit je dus alleen maar goed doen ;-)! Wist je trouwens dat dit de nationale vrucht van Japan is?

Ook avocado’s passen perfect bij zwarte rijstpudding! Deze vruchten tellen heel veel essentiële voedingsstoffen waaronder onder andere vitamine B en E, kalium en talrijke vezels. De reden waarom ik ze zo graag eet, is omdat het een vrucht is die zogenaamde ‘goede’ vetten bevat. Elke dag moet ik ze nu ook weer niet eten, want dan zou ik ze minder kunnen verdragen, maar 1 keer per week is perfect voor mij!

Zoals je verder in het recept kunt lezen, laat ik de rijst eerst een nacht weken alvorens ze klaar te maken. Ik spoel de rijst af, zet ze volledig onder water en laat ze dan een nacht (minstens rond de 8 uur) in de koelkast rusten. Het klinkt een omslachtige werkwijze, maar geloof me, het bevordert je spijsvertering enorm! Mocht je geen tijd hebben, kan een uurtje zelfs al een klein verschil maken.
IMG_2009

Ingrediënten:

200 g zwarte rijst

1 blik van 400 ml (volle) kokosmelk

250 ml gezuiverd water

1/2 tl  vanillepoeder (geen vanillesuiker!)

snuif zout

1 el ahornsiroop

Aan de slag:

Indien mogelijk, laat je de zwarte rijst een nachtje weken (in de koelkast). Zelfs als je de rijst maar een uurtje onder water zet, zorgt dit voor een betere vertering! Als je hier geen tijd voor hebt, zal je de rijst iets langer laten koken.

Giet vervolgens de rijst af en spoel grondig. Doe ze dan samen met de kokosmelk, water, zout en (eventueel) vanillepoeder in een pot en laat koken. Eens het kookt, minder je het vuur en laat zachtjes verder pruttelen. De kooktijd verschilt naargelang je de rijst hebt laten weken. Geweekte rijst (rond 8u): 25 à 30 minuten. Indien niet geweekt: 40 à 45 minuten. Roer regelmatig en laat zachtjes koken totdat de rijst zacht is en de meeste vloeistof is opgenomen, al moet er op het einde wel genoeg vloeistof overblijven.

Allerlaatst roer je de ahornsiroop onder de rijstpudding, laat even afkoelen en serveer met fruit naar keuze! Kies voor een lekker sappige kaki of avocado, of ander fruit zoals een zoete mango of ananas passen hier ook perfect bij!

Smakelijk!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s