Aardbeienconfituur met chiazaad

IMG_1967

Het seizoen van de verse aardbeien is dan misschien zo goed als voorbij, toch liggen er deze dagen nog veel van deze beauties te blinken in de winkel. Ik kon ze niet weerstaan, dus wou ik er iets mee maken. Iets wat ik zelf heel lekker vind, en jullie ongetwijfeld ook!

Chiaconfituur is al een hele tijd een vaste waarde in mijn keuken (herinner je je dit recept nog?). Het is zo gemakkelijk om klaar te maken, superlekker en je kan het een tijdje bewaren in je koelkast. Ook kan je eindeloos variëren in het gebruik van deze confituur: eet het bij je havermout, op je toast of zelfs als snack op een rijstwafel. Ik eet het vaak bij mijn zelfgemaakte granola (yes, nog steeds een hit in mijn keuken!), zoals je ziet op de foto. Op een vroege ochtend is deze granola mijn redding! Wat yoghurt erbij, een flinke lepel chiaconfituur en smullen maar!

Btw, kleine tip in verband met yoghurt. Kies in de eerste plaats voor volle yoghurt waar geen suiker aan is toegevoegd! Volle yoghurt omdat deze bestaat uit gezonde vetten en beter te verteren is dan zijn magere variant. Plus, bij magere yoghurt compenseren ze het vetgehalte door er zuren (en vaak ook suikers) aan toe te voegen. Ikzelf kan zuivelproducten minder goed verdragen, maar ik heb wel al gemerkt dat heel af en toe wat yoghurt geen kwaad kan. Ik zweer trouwens bij Griekse yoghurt, zo lekker en vol van smaak! Wat ik ook vaak eet, is sojayoghurt. Niet degene die je in de supermarkten kan kopen (want die zit vol suiker), wel diegene van Provamel waar 0% toegevoegde suikers inzit en die je kan vinden in de meeste biowinkels.

Dusss… breng wat meer variatie in je eten, haal wat fruit in huis en ga aan de slag!

AardbeienWat heb je nodig?

Een bakje aardbeien (500 g) (of uit diepvries kan ook)

2,5 el chiazaad

optioneel: sap van een ½ citroen

optioneel: 1 el ahornsiroop


Hoe ga je te werk?

Was de aardbeien, doe de kroontjes eraf en halveer ze. Doe ze in een steelpannetje en laat warm worden. Voeg eventueel een klein beetje water toe om te voorkomen dat ze gaan kleven aan de bodem.

Eens ze zacht zijn, plet je ze met een vork of pureestamper. Voor mij mogen er nog wat brokjes inzitten, heb je dat niet graag kan je er altijd even doorgaan met een staafmixer.

Wanneer de geplette aardbeien zachtjes inkoken, voeg je het chiazaad en citroensap (als je dit gebruikt) toe. Roer alles goed door elkaar en laat zo’n 5 à 10 minuten verder pruttelen. Op het einde kan je er nog een eetlepel ahornsiroop toevoegen, dit zorgt voor een zoetere toets en brengt de verhouding zuur-zoet in evenwicht.

Eet smakelijk!

Liefs x, Hannelore
10906387_834835603243311_8942047977023904426_n

One thought on “Aardbeienconfituur met chiazaad

  1. Pingback: Vegan scones met blauwe bessen | love eating healthy

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s