De simpelste overnight oats

IMG_1932

Weinig tijd om te ontbijten? Dan is dit receptje ideaal voor je! Een recept kan ik het zelfs niet noemen, zo eenvoudig is het. Je hebt welgeteld 2 minuten nodig om het in elkaar te flansen de avond voordien om in de ochtend het ideale ontbijt tevoorschijn te kunnen toveren! Je kan daarenboven zelf kiezen welk fruit je toevoegt, saai wordt het dus nooit!

Overnight oats – zoals de Engelstalige havermout-etende community het noemt – zijn simpelweg havervlokken die je een nachtje laat weken. Meer niet. Super als je dus geen tijd of zin hebt om te staan kokkerellen van ’s morgens vroeg. Of als je je ontbijt onderweg naar het werk/school wilt opeten.

Deze havermout is in principe koud te eten. Ik moet toegeven dat ik er heel lang over gedaan heb om het een kans te geven, omdat ik mijn havermout nog steeds het liefst warm eet. Maar op warme zomerdagen of op drukke ochtenden is het al dikwijls mijn redding geweest! Je kan er trouwens eindeloos mee variëren, wat het nog spannend maakt ook. Hier toon ik hoe je de allersimpelste basishavermout kan maken, twijfel dus zeker niet om zelf wat creatiever te zijn ;-)!IMG_1936Voor wie de gezondheidsbevorderende werking van havervlokken nog niet kent – al twijfel ik daar sterk aan – hier zet ik ze nog even op een rijtje:

  • havervlokken bevatten betaglucanen, oplosbare vezels die voor een gezonde darmhuishouding zorgen, met een sterkere immuniteit als gevolg
  • deze betaglucanen doen ook de cholesterol dalen, houden de maag langer vol en bevorderen de spijsvertering
  • havervlokken houden je bloedsuikerspiegel op peil, waardoor je geen vervelende energiepieken en -dalen krijgt
  • ze bevatten antioxidanten die je lichaam beschermen tegen schadelijke stoffen van buitenaf
  • verder zou havermout goed zijn tegen allerlei ziekten en kwaaltjes, zoals hart- en vaatziekten, jeuk, allergische reacties, schimmelinfecties, enzovoort..

TIP///Door de havervlokken te laten wellen – al is het een nachtje in de koelkast of door ze op te warmen – worden ze het beste verteerd! Ik weet dat het handig is om snel wat ruwe havervlokken in je yoghurt of melk te doen, maar dit zou ik toch zoveel mogelijk vermijden als je van alle gezondsheidsvoordelen wilt genieten. Je zal zelf wel gauw merken dat je lichaam de ‘gezwollen havermout’ veel beter zal kunnen verdragen.havervlokken-54554022IMG_1671

Wat heb je nodig? 

Havervlokken (ik vind grove vlokken hier het lekkerst)

Melk, bv rijst- of kokosmelk

Siroop, bv rijst- of ahornsiroop (hoeft eigenlijk niet omdat havermout al zoet genoeg is van zichzelf)

Als je je overnight oats wilt pimpen, voeg fruit toe naar eigen goesting. Dit kan je ook achteraf doen als je niet wilt dat je fruit te zompig wordt, al zal je havermout wel lekker veel smaak hebben als je het fruit mee laat weken. Ik eet mijn ontbijt het liefst met vijgen (yes, het is het seizoen!), blauwe bessen, frambozen, mango, …

Aan het werk!

Doe zo’n 5 à 6 eetlepels havervlokken in een potje. Voeg melk (of water) toe totdat de havervlokken ongeveer 1 cm onder staan.

Doe er fruit en rijstsiroop bij als je wilt, en zet in de koelkast. Zorg wel voor een luchtdichte pot, of gebruik een kommetje dat je met folie afdekt!

Klaar om de dag zonder enige moeite te beginnen? Yes?! Enjoy!
IMG_1677

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s