Quinoasalade met granaatappel en munt

Het is lang geleden dat jullie nog van me hoorden, maar hier ben ik weer! Met nóg meer inspiratie om jullie goesting voor gezonde voeding op een goede manier te prikkelen. Mijn insteek voor de blog is nog steeds dezelfde, al is het meer dan tevoren mijn bedoeling om jullie een kijk te geven in mijn levensstijl, meer bepaald op voedingsgebied. De recepten die ik zal posten zullen misschien niet het meest vernieuwend of chef-waardig overkomen, ze zullen wel weerspiegelen hoe ik eet om me gezond te voelen. Ik krijg heel vaak vragen over het hoe en de waarom van mijn manier van eten, en net daarom wil ik via deze blog zo goed en zo veel mogelijk van deze vragen beantwoorden. Zit je zelf met enkele vragen of zie je door het bos de bomen niet meer in de ‘ingewikkelde’ wereld van healthy food, twijfel vooral niet om me aan te spreken! Dit gezegd zijnde hoop ik een hulp te betekenen en jullie te inspireren om zorg te dragen voor jezelf en naar jullie lichaam te luisteren ;-)!

Tijd voor het receptje van de week…

IMG_1665Om de zomer toch nog niet helemaal te vergeten, heb ik ervoor gekozen om deze frisse quinoasalade op jullie los te laten. Zomers is ze zonder twijfel, maar daarom smaakt ze zeker niet minder lekker in gelijk welk ander seizoen! Deze salade is ideaal als bijgerecht, als lichte lunch (al dan niet to go) of als bijdrage bij een bbq of picknick. Je kan trouwens ook eindeloos variëren, dus hou je vooral niet in om andere lekkere en gezonde ingrediënten toe te voegen zoals rozijntjes, stukjes kip of gegrilde groentjes.

Wie me al langer volgt, weet dat ik nooit eerder noten gebruikte in mijn gerechten. Dit omdat ik een paar jaar geleden (plots) een notenallergie had gekregen. Goed nieuws, want stilletjes aan kan ik af en toe wat noten eten zonder last te hebben (wel nog niet alle soorten)! Dit geldt trouwens ook voor andere etenswaren waar ik allergisch of intolerant aan was… Lang niet alles is al oké, maar het gaat de goede richting uit! Het verbaast me nog elke dag wat de kleine en grote aanpassingen in mijn dieet met mijn gezondheid hebben gedaan, ik heb me nog nooit zo goed gevoeld!
IMG_1650

Ingrediënten (4 à 6 personen):

200 g quinoa

pitjes van 1 granaatappel

1 citroen

verse munt

100 g cashewnoten (laat weg of vervang indien je allergisch bent)

Hoe ga je te werk? 

Start met het spoelen van de quinoa (dit zou ik zeker doen, want anders smaakt het bitter en minder lekker). Doe de korreltjes in een kookpot die je vult met … ml water (2,5 x het volume van de quinoa), en laat op een laag vuur koken. Vanaf het moment dat de quinoa goed en wel aan het koken is, zet je het vuur zachter zodat het rustig gedurende 10 à 14 minuten verder kan pruttelen. Hierna neem je de pot van het vuur om de korreltjes het overgebleven water te laten absorberen. Als je niet 100% zeker bent hoe je quinoa precies klaarmaakt, of de jouwe mislukt nogal eens, neem dan een kijkje hier waar ik van A tot Z mijn bereidingswijze uit de doeken doe.

Wanneer de quinoa zijn perfecte consistentie heeft gevonden, laat je het volledig afkoelen, deze salade is namelijk het lekkerste koud!

Uiteindelijk voeg je een handvol verse muntblaadjes toe (die je al dan niet eerst versnippert), het sap van één citroen, de granaatappelpitjes en de cashewnoten. Deze noten kan je ook gerust weglaten of vervangen door iets anders wat je op die moment lekkerder lijkt ;-)!

Veel eetplezier!!! Hopelijk eten jullie deze quinoasalade even graag als ik!

One thought on “Quinoasalade met granaatappel en munt

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s