DIY: tahin

tahin We kunnen veel meer vitaminen en mineralen uit onze voeding halen dan we denken. Als we teruggaan in de tijd, zien we dat de mens hier eigenlijk altijd al mee bezig is geweest. De laatste eeuw echter, werd de geneeskrachtige werking van voeding al te vaak over het hoofd gezien. De gezonde basiskeuken waar alles in het teken stond van het lichaam en gezondheid, heeft plaats moeten ruimen voor de voedingsindustrie die geld had geroken in de productie van verslavende, overbewerkte en lege voedingsmiddelen. Dit is een evolutie die het algemene gezondheidsbeeld van de mens niet echt goed heeft gedaan. Denk maar aan de talloze maatschappijziektes zoals obesitas, diabetes, kanker,… die zovele mensen treffen. Ook onverklaarbare vermoeidheid – en ziektes zoals CVS, fybromyalgie en spasmofilie – kan je onder deze problematiek bekijken.

Gelukkig is er de laatste jaren een opmars van getalenteerde mensen die gedreven zijn om de kracht van voeding in de kijker te plaatsen. In mijn ogen is het echt een goed teken dat meer en meer mensen hier mee bezig zijn! De mens – en de maatschappij in het algemeen – kan er alleen maar beter van worden! Ik spreek uit ervaring en ik kan het echt alleen maar aanraden om even vanop een afstand naar je eetpatroon te kijken en voor jezelf uit te maken wat je kan veranderen om je – letterlijk en figuurlijk – beter in je vel te voelen!

sesamzaadEén van de eerder ondergewaardeerde voedingsbronnen is ongetwijfeld sesamzaad. Het zit boordevol calcium en vitamine B, twee stressreducerende voedingsstoffen! Verder bevat het magnesium, mangaan, koper, ijzer, vezels, proteïnen, en staat het bovendien bekend om zijn enorm geneeskrachtige werking. Wil je graag meer te weten komen over het hoe en waarom van sesamzaad, neem dan een kijkje op deze website.

Sesamzaad speelt de hoofdrol in tahin, een Midden-Oosterse pasta die gebruikt kan worden als beleg op de boterham of verwerkt in andere gerechten zoals hummus, falafel en baba ganoush. Het is dus een heel veelzijdig en gezondheidsbevorderend zaad dat allround kan ingezet worden in de keuken! Daarenboven is het makkelijk om zelf klaar te maken! Hier leg ik verder uit hoe je tahin – of ook wel tahini genoemd – zelf in een handomdraai kan maken.

geroosterdsesamzaad
Benodigdheden

Voor 1 pot tahin van +-330 g

Blender – keukenrobot – staafmixer

400 g sesamzaad*

grof zeezout

*dubbel zoveel sesamzaad dan de uiteindelijke tahin

Hoe ga je te werk?

Eerst gaan we de sesamzaadjes op smaak brengen door ze lichtjes te roosteren. Dit doe ik meestal in de oven. Verspreid de zaadjes op een bakplaat en plaats in een voorverwarmde oven van 180°C. Laat ze er zo’n 10 – 15 minuten instaan. Houd ze nauw in de gaten en roer ze af en toe door elkaar om te voorkomen dat ze zouden verbranden! Heb je geen oven, kan je ze ook gerust roosteren in een pan. Dit zal wel veel sneller gaan, dus blijf er bij zodat ze niet zwart worden!

Laat ze vervolgens helemaal afkoelen alvorens je ze in een blender doet. Hier kan je ook een keukenrobot of eventueel staafmixer gebruiken. Blend totdat je een vaste en redelijk vettige consistentie krijgt. Dit kan zo’n 10 minuten duren. Vergeet ondertussen niet om een serieuze snuif grof zee- of Himalayazout toe te voegen, dit geeft de tahin een meer uitgebalanceerde smaak. Doe de tahin ten slotte in een afgesloten glazen pot en eet het zo vaak als je maar wilt!

Voilà, veel werk is dit dus zeker niet. Zeker niet als je weet dat je zo’n pot al gauw een paar maanden in je koelkast kan bewaren! Hopelijk heb ik je warm kunnen maken om dit wondermiddel uit te testen… Mocht ik er toch nog niet helemaal in geslaagd zijn om je te overtuigen, ben ik er zeker van dat je dit weekend misschien wel zal bijdraaien, want dan voorzie ik je van een heerlijk recept voor mijn lievelingssnack! Stay tuned dus ;-)!

Ps: Heb je echt geen tijd om tahin zelf te maken? Geen nood, want je kan het ook in elke natuurwinkel en multiculturele supermarkt kopen (misschien zelfs al in enkele mainstream supermarkten)! Kijk uit dat de pot geen bewaarmiddelen of andere toevoegingen bevat en koop het enkel wanneer er ‘100% sesamzaad’ op vermeld staat. Ik moet toegeven dat ik in het begin ook aan de bittere smaak moest wennen. Maar nu is tahin inmiddels al een dik jaar een vaste waarde in mijn koelkast en geloof me, ik kan niet meer zonder :-)! Uitproberen die handel!

tahin-Ps: Ben je er graag als eerste bij wanneer er iets nieuws op de blog verschijnt? Dat kan! Laat je e-mailadres achter door op ‘volg’ te klikken rechts op de pagina en ontvang een hoogstpersoonlijke e-mail telkens er een nieuw recept of artikel op love eating healthy wordt gepubliceerd! Veel liefs & tot snel, Hannelore

5 thoughts on “DIY: tahin

  1. Pingback: Bananenbrood – the one and only | love eating healthy

  2. Pingback: Notenvrije appel – tahin granola | love eating healthy

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s