Pretty pink ovengebakken porridge met quinoavlokken

IMG_1233

Een ideaal ontbijt ter afwisseling van een good old fashioned kommetje havermout, dat is deze pretty pink porridge! Dit ontbijt is volledig glutenvrij, lactosevrij, zuivelvrij, geraffineerde suikervrij en notenvrij. Zeer allergievriendelijk dus, en gelukkig ook heel lekker! Heb je ook zin om je dag vol energie te beginnen? Waag je dan aan deze flashy quinoaporridge uit de oven. Wedden dat je ze graag zult lusten?

Om deze porridge te maken gebruik ik quinoavlokken in de plaats van havermout. Je kan deze vlokken vergelijken met de welbekende havervlokken, al zijn quinoavlokken wél van nature glutenvrij. Ze zijn licht verteerbaar, hebben een zachte smaak en zijn gemakkelijk klaar te maken in een übergezonde porridge. Quinoavlokken zijn tegenwoordig gemakkelijk te verkrijgen en kan je in zo goed als elke natuurwinkel kopen. Ze zijn sinds het begin van mijn voedingszoektocht een vaste waarde in mijn keukenkast geworden. Absoluut de moeite waard om in huis te halen!IMG_1209

Doordat deze ‘pap’ klaargemaakt wordt in de oven is ze niet zo ‘zompig’ als een gewone havermout die je klaarmaakt op het vuur. Het bewaart al zijn smaken en is daarenboven enorm handig te bereiden omdat je ze niet in het oog hoeft te houden! Als je ’s ochtends niet veel tijd hebt om te staan kokkerellen, kan dit dus een handig alternatief zijn. Het duurt nog geen 5 minuutjes om alles bij elkaar te zwieren, je zet alles in de oven voor een kwartiertje, en jouw ontbijt staat op je te wachten nadat je je hebt klaargemaakt. Zo ben je weer 100% klaar om de dag vol positieve energie te beginnen!

Het kan misschien een handige tip zijn om 2 porties tegelijkertijd klaar te maken, één voor die dag zelf, en één voor de drukke ochtend de dag nadien. Heel handig, ik doe het vaak op deze manier!

De tweede hoofdrol van dit ontbijt gaat uit naar de frambozen, ofte heerlijke antioxidantenbommetjes. Ze bevatten verschillende vitamines (C, E, K), mineralen (mangaan, magnesium, kalium en koper) en heel wat vezels. Deze roze vruchtjes zijn niet alleen lekker, maar dus ook heel gezond!

Omdat het nog altijd winter is – zucht – en de lokale fruitproductie op een laag pitje draait, gebruik ik momenteel bessen uit de diepvries. Dit is weliswaar niet helemaal hetzelfde als de knapperige, zoete, verse zomervruchten, maar slecht zijn ze ook zeker niet! IMG_1203

Wat heb je nodig? (voor 2 porties)

80 g (8 el) quinoavlokken

300 ml rijst- of kokosmelk

200 g (diepgevroren) frambozen

1 el kokosolie

snuifje zout

2 el rijstsiroop (of zoetmiddel naar keuze)

Aan de slag!

Verwarm de oven voor op 220°C.

Doe de frambozen in een ovenschotel of verdeel ze over 2 kleine schoteltjes. Plet ze met een vork tot een moesachtige brij (zoals in onderstaande foto).

IMG_1213

Voeg de overige ingrediënten toe en meng alles door elkaar.

Tip: als je met 2 verschillende potjes werkt zoals mij, is het handig om eerst de quinoavlokken, melk, siroop en kokosolie in een apart kommetje te mengen om daarna gelijkmatig te verdelen!

IMG_1217

Zet de potjes – of ovenschotel – in de oven en laat gedurende 15 minuten bakken.

Laat even afkoelen alvorens je de porridge verorbert. Versier met fruit, kokosschilfers of ander superfood indien gewenst!
IMG_1225IMG_1234

Nom nom nom…. Laat het je smaken ;-)!!!

IMG_1241

Ps: Ben je er graag als eerste bij wanneer een nieuw artikel op de blog verschijnt? Dat kan! Laat je e-mailadres achter door op ‘volg’ te klikken rechts op de pagina en ontvang een hoogstpersoonlijke e-mail telkens er een nieuw recept of artikel op love eating healthy wordt gepubliceerd! Veel liefs & tot snel, Hannelore

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s