DIY: groentebouillon

Waarom zou je de moeite nemen om zelf groentebouillon te maken als je door middel van een simpel bouillonblokje al je gerechten smaak kunt geven? Wel, ik kan heel wat redenen bedenken waarom je je bouillon beter zelf bereidt…

IMG_0640Om te beginnen heeft een vers getrokken bouillon veel meer gezondheidsvoordelen dan gefabriceerde, artificiële bouillonblokjes, die misschien handig zijn om te gebruiken, maar zoveel verschillende stoffen bevatten die op hun beurt bij sommige mensen verschillende allergieën en intoleranties kunnen opwekken zonder dat ze het goed en wel beseffen! Wees dus zuinig met voorverpakte bouillon en ga zelf aan de slag in de keuken! Het lijkt meer werk dan het in feite is, maar geloof me wanneer ik je zeg dat het écht wel de moeite waard is!

Sta me toe om eerst nog even stil te staan bij het ellenlange ingrediëntenlijstje van een bouillonblokje dat je in de winkel kunt kopen. Wat zit er onder andere in? Veel zout, smaakversterker E621 (ofte glutamaat – deze smaaktoevoeging kan bij heel wat mensen hartkloppingen, duizeligheid, hoofdpijn,… veroorzaken – wordt o.a. in overvloed in de Chinese keuken gebruikt – ik ben hier duidelijk intolerant voor!), palmvet (een ongezond transvet dat je beter mijdt), aardappelzetmeel, gistextract (geeft me een opgeblazen buik!), suiker (moeten ze dat echt overal indoen?!), aroma, groenten 1,7% (da’s niet veel…), dextrose (nog eens suiker), zonnebloemolie en nog heel wat andere onschuldige kruiden, enzovoort… Verder is er ook een reële kans dat zo’n bouillonblokje sporen van lactose, gluten en ei bevat. Dus, best wel veel ingrediënten wetende dat je zelf je bouillon kunt maken met behulp van slechts enkele verse groenten. Geen excuses meer, denk aan je lichaam en je gezondheid! Het vergt slechts een kleine effort om jezelf terug gezonder te koken!

IMG_0646Benodigdheden voor +- 3 liter bouillon:

3 liter water

+- 500 g knolselder

2 volledige stengels prei

2 uien

250 g champignons

stuk of 4 wortels

2 paprika’s (geen groene)

optioneel: laurierblaadje, takjes peterselie

zout naar smaak

Aan de slag:

Schil alle groenten en maak ze grondig schoon. Snij ze vervolgens in grove stukken.

Doe een eetlepel olijfolie in een kookpot en stoof de ui aan. Voeg de prei en de andere groenten toe. Laat gedurende 15 minuten zachtjes stoven met het deksel op de pot.

Voeg het water toe en laat alles minstens een half uurtje verder pruttelen. Als de groenten niet volledig onder water staan, voeg je nog wat extra toe! Het idee achter een bouillon is trouwens ook dat hoe langer iets kan trekken, hoe meer smaak je ‘water’ nadien zal hebben… Een half uur neem je dus best als minimum.

Uiteindelijk giet je de bouillon door een zeef en vang je het op in een schone pot.

Voilà, je eigengemaakt bouillon is klaar! Zeg nu zelf, zoveel werk was dit niet hé?!

Ps: Je kan het nu gebruiken in al je soepen en sauzen. Of doe zoals ik en vries verschillende porties tegelijk in. Handig om te gebruiken wanneer je het nodig hebt!

Zo zal ik dit weekend een heerlijke soep met jullie delen op basis van deze gemakkelijke zelfgemaakte groentebouillon. Stay tuned!
IMG_0661

Ps: Ben je er graag als eerste bij wanneer er iets nieuws op de blog verschijnt? Dat kan! Laat je e-mailadres achter door op ‘volg’ te klikken rechts op de pagina en ontvang een hoogstpersoonlijke e-mail telkens er een nieuw recept of artikel op love eating healthy wordt gepubliceerd! Veel liefs & tot snel, Hannelore

One thought on “DIY: groentebouillon

  1. Pingback: Heerlijk verwarmende knolseldersoep | love eating healthy

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s