Appel – kokoshavermout

Smakelijk

Havermout is mijn favoriete ontbijt om de dag vol power en energie te beginnen. Vooral in de winter kan je mij met een warm bord porridge altijd verleiden. Het is niet alleen enorm voedzaam, het smaakt ook lekker en geeft een verzadigend gevoel. Dit komt onder andere door het feit dat havervlokken talloze oplosbare vezels – beta-glucanen – bevatten die zorgen voor een betere spijsvertering, een lager cholesterolgehalte, etc. Daarnaast heeft havermout een lage glycemische index, dit wilt zeggen dat de aanwezige koolhydraten slechts langzaam in het bloed worden opgenomen. Hierdoor krijg je geen piek in de bloedsuikerspiegel, heb je langer een verzadigend gevoel en heb je daarbovenop geen knorrende maag tot aan de volgende maaltijd! Wanneer ik ’s ochtends een bord havermout als ontbijt eet, voel ik dat ik alles aankan! Mijn examens staan voor de deur, dus wat extra energie is mooi meegenomen!

Elke dag dezelfde havermoutpap kan wel snel vervelen. Eerst en vooral is het belangrijk om ook in je ontbijt voldoende te variëren! Er bestaan nog heel wat gezonde ontbijtvarianten voor havermout. Als je geen gluten kan eten, kan je bijvoorbeeld ook eens experimenteren met rijst-, boekweit-, amaranth- of quinoavlokken… Andere ontbijtsuggesties kan je op mijn receptenpagina vinden. Of wees zelf gezond creatief ;-). Verder kan je met havermout zelf ook eindeloos variëren. Wissel af met welk soort melk, fruit, olie, zoetmiddel, toppings… je gebruikt. Enkel door voldoende variatie in je eetpatroon te stoppen, kan je voorkomen dat je lichaam op een dag een bepaald voedingsmiddel niet meer zou willen verdragen. Want hoe vaker je een bepaald voedingsmiddel eet, hoe groter de kans erin bestaat dat je er – al dan niet bewust – slecht op reageert. En dit willen we vermijden natuurlijk…

*Handig om weten: Havervlokken zijn van nature glutenvrij, maar enkel de verpakkingen waarop expliciet ‘glutenvrij’ staat vermeld zijn veilig voor mensen die allergisch of intolerant zijn voor haver – of in het algemeen voor gluten. De reden hiervoor is dat gewone havervlokken zo goed als altijd in een omgeving worden verwerkt waar ook glutenbevattende granen worden verwerkt. Het is wel zo dat haver enkele specifieke voedingseigenschappen heeft waardoor vele mensen dit graan beter kunnen verdragen dan andere graansoorten met gluten zoals tarwe, spelt en rogge. Haver is dus ideaal voor zij die overgevoelig reageren op deze laatstgenoemde granen.

Terug naar de appel – kokoshavermout. Dit recept voor een heerlijk verwarmende porridge krijgt een zalig zoete smaak door de appel en kokosmelk die ik erin verwerkt heb. Toevallig twee van mijn all time favoriete ingrediënten in de keuken! Ikzelf ben allergisch voor appels – een kruisallergie met allerhande pollen – en kan ze dus niet in rauwe vorm eten, maar ik heb ondervonden dat ik geen lastige reacties krijg wanneer ik ze even opwarm. Dit is een gouden tip voor al mijn lotgenoten: verwarm het fruit/groente waarvoor je een kruisallergie hebt! Op die manier kan je er nog steeds van genieten, zonder beperkingen! Hetzelfde doe ik bijvoorbeeld ook met peren, wortels,…

IngrediëntenIngrediënten voor 1 portie:

200 ml melk of water – bv. 100 ml kokosmelk, 100 ml water

4 à 5 volle eetlepels glutenvrije* havervlokken

2 eetlepels koolzaadolie

2 eetlepels rijstsiroop

1/2 appel, geraspt (andere 1/2 als topping)

optie: 1 eetlepel kokosschilfers

toppings naar keuze – bv. gojibessen en raw cacao nibs

Aan de slag:

Je kan op twee manieren te werk gaan.

1. Start met het verwarmen van de geraspte appel in een steelpannetje. Na ongeveer 2 minuten – of wanneer de appel zachter is geworden – voeg je de vloeistof en havervlokken toe. Laat op zacht vuurtje sudderen totdat de vlokken zijn opgezwollen en het meeste vocht is opgenomen. Dit duurt normaal minder dan 10 minuten. Laat de havermout nog een paar minuten naast het vuur staan om verder op te zwellen en af te koelen voordat je de olie, zoetstof en eventuele kokosschilfers toevoegt.

2.  Voor de andere bereidingswijze doe je eerst de vloeistof en havervlokken in een steelpan. Laat ongeveer 3 à 5 minuten sudderen op een laag vuurtje. Wanneer de vlokken beginnen te zwellen voeg je de geraspte appel toe. Roer regelmatig totdat het een dikkere pap begint te worden. Haal van het vuur wanneer het meeste vocht is opgenomen. Laat nog een paar minuten rusten voordat je de overige ingrediënten toevoegt.

Doe de pap ten slotte in een ontbijtkom en versier naar wens. Ook zonder bijkomende toppings vind ik deze havermout heel lekker!

Zeker de moeite om te proberen! Laat het je smaken!! Smakelijk2

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s