Koolrabi-aardappelpuree met gekarameliseerd witloof, champignons en peultjes

IMG_0149

Winter is coming… Dit wilt zeggen dat de dagen alsmaar kouder en korter worden, en dat onze honger ’s avonds na het werken – of studeren – net dat tikkeltje groter is. In deze tijd van het jaar hunkeren onze lichamen meer dan ooit naar warm comfort food. Het is dan ook belangrijk om tijdens de wintermaanden extra goed voor jezelf te zorgen en zoals altijd genoeg te variëren met je voeding. Profiteer van de vele groenten die in seizoen zijn en wees niet bang om met onbekendere groenten aan de slag te gaan!

In dit simpele gerecht heb ik ervoor gekozen om koolrabi te combineren met aardappelen en heb ik er een ouderwetse puree van gemaakt. Ik merk telkens opnieuw dat mijn darmen een pak blijer zijn als ik aardappelen in gepureerde vorm eet, en het liefst nog met bloemige aardappelen bereid in plaats van met de vastkokende variant! Ook is het zo dat door de toevoeging van vetstof – olie en/of boter – de vertering aanzienlijk vergemakkelijkt. Dit is trouwens een trucje dat onze grootouders al decennia lang toepassen!

Zoals je merkt eet ik hier verder geen vlees of vis bij. Ik kan mezelf geen vegetariër of veganist noemen omdat ik af en toe nog te hard kan genieten van een degelijk stukje vlees of vis, maar ik merk wel dat mijn maaltijd minder zwaar valt en beter wordt verteerd als ik geen dierlijke producten eet. Ik zorg er wel altijd voor dat ik dan extra porties groenten of fruit inneem! Ik ben er ook van overtuigd dat wanneer je voor de rest een gezond en evenwichtig voedingspatroon nastreeft, het geen kwaad kan om weinig dierlijke producten te eten. Dit is nog al te vaak een misverstand, omdat mensen denken dat je elke dag vlees of vis moet eten om genoeg calcium, eiwitten, etc… binnen te hebben. Well, do I have news for you, er zijn heel wat natuurlijke voedingsbronnen waarin dezelfde – misschien zelfs betere – voedingsstoffen aanwezig zijn. Ik besef dat dit een onderwerp is dat meer uitleg vergt, en daarom zal ik hier in de toekomst meer aandacht aan proberen besteden! Voor nu is het belangrijk om eerst en vooral bewust om te gaan met wát je precies eet, en ten tweede om te leren genieten van puur en voedzaam voedsel.

IMG_0585

Dit heb je nodig voor 4 personen:

Voor de puree:

Eén (of 2 kleine) koolrabi(‘s)

+- 6 grote bloemaardappelen

1 – 3 el rijstemelk (afhankelijk van hoe smeuïg je de puree wilt)

3 el koolzaadolie

Klontje plantaardige boter

Nootmuskaat naar smaak

Zout naar smaak

Voor de rest:

4 stronken witloof

+- 2 el rijstsiroop (of honing)

2 handjes champignons

2 handjes peultjes

Zout & olie voor de afwerking

Aan de slag:

Schil de aardappelen en kook/stoom ze zacht. Dit duurt doorgaans zo’n 20 minuten.

Was, schil en snijd de koolrabi in stukken. Kook/stoom deze gaar in ongeveer 10 minuten.

Wanneer zowel de aardappelen als de koolrabi zacht zijn, giet je ze af en doe je ze samen in één kookpot. Stamp ze door elkaar terwijl je rijstemelk, koolzaadolie, klontje boter, zout en nootmuskaat toevoegt. Gebruik een staafmixer als je liever geen brokjes in je puree hebt. Noot: Ik maak mijn puree altijd op deze manier omdat ik ze zo persoonlijk het lekkerste vind en het beste kan verdragen. Wil je lief zijn voor jouw darmen, dan kan je je puree misschien eens op deze manier proberen klaarmaken?

Tussendoor maak je ook de overige groenten klaar. De champignons en peultjes heb ik samen in de wok gesmeten. De witloof heb ik gekarameliseerd in een apart pannetje. Snijd hiervoor de witloofstronkjes in 4 stukken en verwijder de bittere, harde kern. Leg ze in een hete pan met een paar druppels olijfolie. Besmeer ze met een beetje rijstsiroop en draai ze regelmatig om. Houd ze goed in de gaten, want ze kunnen heel snel verbranden!

Dresseer je bord en werk af met een snuifje zout en eventueel nog een goede scheut koolzaadolie (je moet het niet te ver zoeken waarom ik dit doe, op deze manier ‘schuift’ alles simpelweg gemakkelijker doorheen het spijsverteringsstelsel :-) ).

Smakelijk!!IMG_0153

One thought on “Koolrabi-aardappelpuree met gekarameliseerd witloof, champignons en peultjes

  1. Pingback: Glutenvrije speculaaskoekjes | love eating healthy

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s