Italiaanse pasta met venkel, tomaat en basilicum

Herfst kan tof zijn, maar soms mis ik echt de warmte van de zomer! Met een knipoog naar het zomerseizoen wou ik daarom graag dit simpele, Italiaans geïnspireerde gerecht met jullie delen. Slechts gebruik makend van 4 ingrediënten is deze maaltijd in een wip op tafel getoverd. Ideaal als vlugge lunch of licht avondmaal. Zelfs als je geen fan bent van venkel, is het echt de moeite waard om eens uit te proberen. De tomaat en basilicum geven zo’n lekkere smaak aan de venkel, dat je in ’t vervolg geen nee meer zegt!IMG_0145 Voorbije zomer heb ik de kans gehad om 6 weken in Italië te mogen leven. Dit was echt een heel leuke ervaring! Ik woonde bij een gastgezin in het zonnige Sanremo, gelegen aan de Franse grens. Ondanks mijn restricties op vlak van voeding, heb ik met volle teugen genoten van de Italiaanse keuken. Bij ons mag die dan vooral bekend staan voor zijn pizza’s en pasta’s, toch heeft deze wereldkeuken veel meer te bieden dan dat alleen! Vooral het koken met verse kwaliteitsvolle producten is iets wat zo goed als elke Italiaan hoog in het vaandel draagt. Ik had dan ook de chance dat la mama van mijn gastgezin altijd verse, lichtverteerbare gerechten op tafel toverde! Italianen waarderen de trucjes die hun grootouders in de keuken hanteerden overigens enorm, deze vond ik heel interessant om te leren! Ik heb er genoten van lekkere groenten, heerlijk zomerfruit, versgevangen vis, en af en toe een stukje kwaliteitsvlees. Buiten de pasta en de gelato – die kon ik niet weerstaan, shame on me – heb ik mijn eetpatroon eigenlijk niet veel moeten aanpassen.

Je vraagt je nu misschien af of ik tijdens deze periode in Italië last had van mijn gezondheid? Wel, ik kan je vertellen dat dit veel minder het geval was dan wanneer ik op dezelfde wijze zou eten hier in België. Ik moest nog op mijn eten letten hoor, ik kon niet zomaar eten wat ik wou, maar ik kon wel veel vaker ‘zondigen’ dan dat ik thuis zou kunnen. De belangrijkste reden hiervoor is mijn stressgehalte. Ik was namelijk compleet stressvrij gedurende deze 6 weken, wat het beste verteringsbevorderend middel is dat je je kan indenken. Doordat ik niets aan mijn hoofd had, werkte mijn vertering echt zo veel beter! Een andere reden is dat ik voor mijn Italiaanse avontuur al een hele tijd bewust omging met wat ik at. Mijn lichaam heeft op die manier de tijd gekregen om zichzelf te resetten, waardoor de werking van al mijn organen er een heel pak op vooruit is gegaan. Ik merk dan ook dat sommige dingen die normaal ‘last’ zouden veroorzaken, heel wat minder energie vroegen. Ten slotte ben ik me ook daar te allen tijden bewust geweest van wat ik at. Ook wanneer ik eens iets at wat ik in principe beter zou mijden. Zo zal ik – nu ook nog – enkel ‘zondigen’ wanneer ik weet hoe iets werd gemaakt, en liefst nog zelfgemaakt werd! Een echte Italiaanse pizza of gelato gun ik mezelf wel eens – de eventuele krampen of vermoeidheid nadien neem ik er dan wel bij.

Terug naar de orde van de dag… dit jummie pastagerecht. Glutenvrij eten is een uitdaging. Zeker als je hier nieuw in bent is het vaak een hele zoektocht van wat je wel en niet mag eten. Dit gevoel ken ik maar al te goed! Gelukkig komen er steeds meer glutenvrije producten op de markt die een perfect alternatief vormen voor de conventionele tarwepasta. Zo kan je in vele natuurwinkels – en tegenwoordig ook al in sommige gewone supermarkten – glutenvrije pasta verkrijgen, hoera! Let wel op, blijkbaar vinden sommige producenten het nodig om glutenvrije varianten te maken met extra toegevoegde suikers. Lees de verpakking dus altijd aandachtig en laat deze producten in de rekken liggen indien dit het geval is. Heb geen stress, er bestaan genoeg suikerloze en dus perfect gezonde glutenvrije pastasoorten! Zo staat er standaard boekweit- en bruine rijstpasta in mijn keukenkast. Dit gerecht heb ik voor de gelegenheid met penne op basis van maïs klaargemaakt. Als je geen gluten hoeft te mijden, kan je ervoor kiezen om dit gerecht met ‘gewone’ pasta te maken. Als je het graag gezond houdt, ga dan voor volkoren producten!  IMG_0137

Ingrediënten voor 2 personen:

2 porties pasta (reken 70-90 g pasta p.p., afhankelijk van hoe ’n grote eter je bent)

1 venkel

2 (vlees)tomaten

verse basilicum

zout & olie (bv olijf- of koolzaadolie) om af te werken

Aan de slag:

Kook de pasta volgens de richtlijnen die op de verpakking vermeld staan. Houd ze in het oog terwijl je de groenten bereidt.

Was de venkel schoon en verwijder vieze plekken. Snijd in hapklare stukken. Zet een wok – of grote kookpot – op het vuur en laat wat olijfolie warm worden. Doe de gesneden venkel erin als de wok voldoende is opgewarmd. Laat de stukjes op een mediumhoog vuur zacht worden. Roer regelmatig zodat ze niet aanbranden.

Ga verder met het ontpellen en snijden van de tomaten. Ik eet eigenlijk amper tomaten wegens hun hoge histaminegehalte. Maar als ik ze eet, probeer ik ze altijd lichtjes te stoven of wokken en de zaadjes en het vel te verwijderen. Het is misschien veel werk, maar dit bevordert de vertering enorm! Hoe ga je te werk? Doe om te beginnen kokend water in een kom. Snijd een kruis – van ongeveer 4 cm – op het poepje van de tomaat en doe ze in de kom met water. Laat ze zo’n 3 minuten dopperen totdat je ze er opnieuw uitneemt en onder de koude kraan houdt. Je zal merken dat het vel van de tomaat er nu heel gemakkelijk vanaf komt! Snijd vervolgens de tomaten in stukken en verwijder de zaden.

Voeg de tomatenstukjes bij de venkel wanneer deze ongeveer een kwartiertje heeft gestoofd en zachter is geworden. Afhankelijk van je eigen voorkeur laat je ze samen verder warm worden tot op het punt dat de venkel beetgaar is en de tomaten wat van hun rode kleur hebben afgegeven. Naar het einde toe voeg je enkele basilicumblaadjes toe. Werk af met zout en olie.

Dit gerecht mag dan wel met heel weinig ingrediënten zijn klaargemaakt, toch smaakt het voldoende af! Je zal zeker niet op je honger blijven zitten. Mis je er iets van kaas bij? Probeer dan eens om er een eetlepel edelgistvlokken overheen te strooien. Door het feit dat je glutenvrije pasta gebruikt, zit je trouwens niet met vervelende middagdipjes! Leuk gezond bijverschijnsel, toch?

Voilà, lunch of diner is served. Laat het je smaken!!

IMG_0148

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s