Perfect gekookte quinoa, met worteltjes en boontjes

P1110652Wie vandaag nooit van quinoa heeft gehoord, heeft duidelijk in een andere wereld geleefd. Tegenwoordig is het al quinoa wat de klok slaat. De Verenigde Naties heeft 2013 zelfs uitgeroepen tot het Internationale Jaar van de Quinoa. Heb je het nog nooit gegeten? Dan wordt het hoog tijd om het op z’n minst eens te proberen. Lust je het niet? Mijn advies: probeer het nog eens, want het is echt wel de moeite!

Quinoa – je spreek het trouwens uit als kienwa – is in feite een pseudograan, ondanks dat het in de keuken vaak als alternatief gebruikt wordt voor andere granen zoals rijst, couscous, pasta, etc. Een groot pluspunt is dat het glutenvrij is, wat het ideaal maakt voor heel wat mensen die gluten moeten of willen mijden. In tegenstelling tot andere granen is quinoa rijk aan vitamine B, vitamine E, en de mineralen ijzer, magnesium en koper. De grote hoeveelheid magnesium bijvoorbeeld, zorgt ervoor dat de bloedvaten zich makkelijker kunnen ontspannen. Mensen die vaak last hebben van krampen of migraine kunnen met een magnesiumtekort kampen, en kunnen dus veel baat hebben bij het eten van bijvoorbeeld quinoa. Bovendien zit het superzaad boordevol eiwitten en is de samenstelling van aminozuren beter uitgebalanceerd dan die van andere granen. Deze samenstelling van eiwitten is zelfs even complex dan die van melk, ei of vlees, wat het een perfecte vleesvervanger maakt voor vegetariërs en veganisten! Ik zou nog een heel boek kunnen schrijven over alle gezondheidsvoordelen van quinoa, maar daar ga ik mij nu niet mee bezig houden. Ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is dat het niet voor niets een superfood wordt genoemd.

Ik ken dit energiebommetje al enkele jaren, maar sinds korte tijd is er een heuse hype ontstaan rond quinoa. Hoewel ik dit zeker en vast een goede zaak vind – het is namelijk zo ontzettend voedzaam en lekker – toch is er een keerzijde aan de medaille. Ten eerste is het de laatste jaren een pak duurder geworden, wat je toch snel voelt in je portemonnee. Ten tweede zorgt de booming quinoa business in het Westen er ook voor dat de productie in de Andes – waar het pseudograan oorspronkelijk vandaag komt – steeds minder duurzaam blijkt te zijn. De kleine boeren worden dan wel beter van de stijgende export, op ecologisch vlak brengt het meerdere negatieve gevolgen met zich mee. Eén gevolg is bijvoorbeeld dat door de intensieve landbouwproductie de gronden – waar het zaad al honderden jaren wordt geteeld – stilletjes aan uitgeput geraken. Gelukkig is er ook goed nieuws, want tegenwoordig zijn ze volop aan het experimenteren met het verbouwen van quinoa in een paar Westerse landen, waaronder België. Hoe cool zou het niet zijn om Belgische quinoa op je bord te hebben :)?

Lang genoeg uitgeweid… Back to the order of the day: koken! Ik heb lang getwijfeld of ik dit gerechtje wel zou publiceren omdat er niet echt iets speciaal aan is. Maar tegelijkertijd is dit ook de reden waarom ik het net wel wil delen, omdat het zo simpel klaar te maken is. Toch blijkt het bereiden van quinoa bij sommigen al eens verkeerd te lopen… Voel je je aangesproken? Da’s helemaal niet erg, ik zal het hier zo goed mogelijk proberen beschrijven zodat vanaf nu telkens perfect gekookte quinoa op je bord komt! Komaan, handen uit de mouwen en koken maar…

P1110654

P1110649Ingrediënten: (voor 2 porties)

1/2 cup (100 g) quinoa (ik reken meestal 50 à 60 g per persoon)

1 cup (240 ml) water

Grof zout

+- 10 jonge, kleine wortelen

2 handjes (+- 200 g) verse prinsessenbonen

natriumbicarbonaat (optioneel)

Hoe ga je te werk?

Begin met de quinoa grondig schoon te spoelen. Dit lijkt een overbodige stap, maar zonder ze af te spoelen kunnen ze wat naar zeep smaken. Doe dan de quinoa, samen met het water en een snuifje zout, in een kookpot en zet op het vuur. Als het begint te koken, zet je het vuur een pak lager zodat het zachtjes kan verder pruttelen, zonder aan te branden. Dit laag vuurtje is trouwens ook belangrijk voor het kookproces omdat er zo meer water opgenomen kan worden door de quinoakorreltjes en dat er minder water verdampt! Als je quinoa ongeveer 15 minuten heeft gekookt en de korreltjes wat op spiraaltjes beginnen te lijken, neem je de pot van het vuur en laat je alles nog minstens 5 minuten rusten. Het is normaal dat na deze 15 minuten nog niet al het water is opgenomen, door het te laten rusten krijg je uiteindelijk de perfect gekookte quinoa! Een interessante tip die ik ergens heb gelezen: doe een stukje keukenrol tussen het deksel en de pot tijdens het rusten! Weet je niet zo goed hoe de quinoa er op dit punt moet uitzien, neem dan een kijkje op de foto bovenaan dit bericht. Ik heb voor dit gerecht trouwens een mengeling gebruikt van witte en zwarte quinoa, maar als je één van de twee gebruikt is dat ook prima.

Het moeilijkste gedeelte is nu voorbij. De rest is – normaal – easy peasy. Dit is hoe ik te werk ga.

Schil je worteltjes en snij ze in schijfjes. Doe ze in een kookpot met een klein scheutje olijfolie en stoof ze tot ze beetgaar zijn. Dit neemt meestal zo’n 15 à 20 minuten in beslag. Maak vervolgens de boontjes schoon. Kook ze in een pot met ruim kokend water. Ik voeg hier meestal wat natriumbicarbonaat aan toe, omdat het zorgt dat de boontjes hun mooie, frisse, groene kleur behouden. Als je ze net als mij het liefst lekker krokant eet, laat ze dan enkel gedurende 7 à 8 minuten koken.

Ik eet hier al eens graag een spiegeleitje bij, maar zonder is het ook zeker een even lekkere en evenwichtige maaltijd. Smakelijk!!

P1110658

4 thoughts on “Perfect gekookte quinoa, met worteltjes en boontjes

  1. Pingback: Quinoasalade met granaatappel en munt | love eating healthy

  2. Pingback: Quinoa met paksoi en zoete aardappel frietjes | love eating healthy

  3. Pingback: Glutenvrije speculaaskoekjes | love eating healthy

  4. Ik heb ook eens gelezen dat door het feit dat quinoa hier inderdaad zo een hype is, de vraag zodanig groter is geworden dan het aanbod, dat quinoa niet alleen hier in het Westen zo duur is geworden, maar ook daar in de Andes. Het gevolg is dat het voor de lokale bevolking daar, wiens basisdieet voor een aanzienlijk deel bestond uit quinoa, onbetaalbaar is geworden om quinoa te eten. Die moeten nu ongezond voedsel eten zoals fast food, omdat dit wel nog betaalbaar is. Ironisch en ook wel een beetje wrang, dus hopelijk komt er snel een goede oplossing!

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s