De simpelste havermout

Het is algemeen geweten dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Toch zijn er nog heel wat mensen die deze maaltijd overslaan of enkel snel snel een boterham naar binnen spelen. Tot een paar jaar geleden was ik één van deze mensen. Tijd maken om te ontbijten, welke zot doet dat?

Nu kan ik zonder schaamte zeggen dat ik een complete ontbijtfreak ben geworden. Zonder ontbijt kom ik het huis niet uit, om de simpele reden dat mijn lichaam er om vraagt. Als ik eens geen tijd heb om te ontbijten, heb ik het geweten in de loop van de dag. Dan kan ik last hebben van een serieus middagdipje of loop ik een hele dag rond met een oncontroleerbaar hongergevoel.

Het beste ontbijt voor mij is een goede, stevige pap of porridge zoals ze zeggen. Dit klinkt waarschijnlijk voor sommigen verschrikkelijk, maar geloof mij, eens je het een kans hebt gegeven, kan je niet meer zonder. Begin met kleine porties, zoek een beetje uit hoe jij het het lekkerste vindt, en je bent vertrokken voor een leven vol jummie, en bovenal, voedzame ontbijtjes.

Het klaarmaken van deze havermout neemt hoogstens een kwartiertje in beslag en erna kan je er weer tegenaan tot aan de lunch. Het is echt ongelofelijk hoeveel energie je hebt wanneer je een evenwichtig ontbijt hebt gegeten. Daar kunnen mijn bo’kes met choco van vroeger niet tegenop, hoor!

Hieronder beschrijf ik hoe ik mijn havermout het liefst – en ook het vaakst – eet. Er bestaan variaties genoeg, dus experimenteer er maar op los :-)!

Benodigdheden voor 1 portie:

200 ml (3/4 cup) rijstemelk (of een plantaardige melk naar keuze)

4 à 5 eetlepels glutenvrije havervlokken

rijstsiroop naar smaak

1 à 2 eetlepels koolzaadolie

Hoe begin je eraan:

Doe de rijstmelk en de havervlokken in een steelpannetje en zet op een mediumhoog vuur. Wanneer het begint te koken, zet je het vuur een beetje lager en laat het zo’n 5 minuutjes borrelen tot de havervlokken beginnen te zwellen. Roer af en toe zodat de bodem niet begint vast te plakken. Als de havervlokken eenmaal zijn verdubbeld in grootte, zet je het vuur af en laat de pap even rusten. Meng ten slotte de rijstsiroop en koolzaadolie eronder, en giet in een ontbijtkommetje. It’s as easy as that! Werk af met fruit als je dit wenst. Mijn favoriete toppings zijn mango, frambozen, blauwe besjes, kokosschilfers, gojibessen, een (halve) banaan, perzik, nectarine, vijgen…

Heb je niet veel tijd of zin om te staan koken ’s morgens vroeg? Dan kan je deze havermout ook in de microgolf bereiden. Dit probeer ik wel te vermijden, aangezien een microgolf natuurlijk niet de meest gezonde plaats is om eten in te verwarmen. Maar goed, af en toe kan dat geen kwaad. Hoe ga je te werk?

Doe de melk en havervlokken in een afgedekte kom. Verwarm 2,5 à 3 minuten op +-650 Watt. Laat erna een paar minuten rusten zodat de havervlokken nog wat van de melk kunnen opnemen. Meng de rijstsiroop en de olie er ten slotte onder en werk af met je favoriete toppings.

Smakelijk!

3 thoughts on “De simpelste havermout

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s